Al “Söcriscta”
Qula da Magiura l’è gent da ghjeja, bascta dìi ch’i n’ àn fatch sü ben sesc: Santös Spirt, Sant ‘Antonghju, Santa Cruj, San Rok, Madòna Duluràa e Muciäj.
E j’àn mia scprivà: j’àn traj sü lun-ghi e larghi cume baragi, divusiùn an tal cor e bursìn an män pör fesi pördunèe i pöcai che, miracüli j’ eru bén tantch.
I lauravu pörò a sundgia ‘d gumbiu cuminciant dal ” Söcriscta che, cun tüt qul casament, gh’eva mia tant da bacilèe.
A’nmönsava la matìn bun’ura a fèe Sant Peru cun al chiavùn: daurìi la büsciula, tirèe al cainac e dìi gli urasiùgni che pör la sctraa l’eva già ‘nmönsà. Süttu a pisèe i chjiar sü l’altar magiur caminant börbölin börbölìn pör mia döscturbèe al Signur, bütèe giù la tuaja che ‘l dì prüma l’era statchia bügandàa e pöi ‘n sacrösctia a visèe la cota döscpigàa, ‘mpii d’aua e dö vin j’ urzöj, deghi ‘na pasàa al candlèe pör felu gnii pusè lüsctru.
Al temp al pasava e ‘l doni gnevu dint sempri pusè tanti, a s’söntigheva dal socli e dal litanii; pör söcürisi al guardava foo e, cume sempri, la Carlota ‘ntal prüm bank la guardava ‘n darè pör vughi chi gneva dint; la Maria, cun la curugna ‘nt una män e al fasulät ‘nt l’auta, prögava e la piangeva; la ‘Ngiulina l’era ‘n ginutugni davanti la Madona dal Rusariu; la sciura Fasola, ‘nzurnia cün al sö gran vel grij, l’era sötàa giù ‘ntal sö bank; Pinìn eGiuana, brav matalötti sül bancötti, i ciüpavu la buca, pör mia ghignèe fort.
Al Söcriscta al sunajava la fäscta, tutch i dì l’era la medesima sctoria, e pönsèe che mumenti a s’ döscmangava da tiresi foo al giachè e butèe su la väscta negra, ghjusct ‘n temp prüma da vüglu gni dint e dighi: ” bundì sciur Arsiprät “.
Parlumnu mia quand j’ eru sut al fäscti, al pouru Söcriscta l’eva da fesi ‘n tri: fèe giù la puuri da pör tüt, tachèe sü i drap sü i pilasctri, pulìi al candeli d’la lanigna e butèji ben dritchi uügna ‘npara dl’auta, tirèe foo i candlei, al cartiglorii e i vaj pör i altar dal capäli, pürtèe al mössal dö völùt rus, visèe l’incens dint ‘nt al turibulu e al baldachìn pör la pröscisciùn.
Tutch i dì gh’n’era pör sctèe dre a tutch qüi ch’i gnevu pör ghjeja : qüi d’la ” Cumpagnia d’Santa Marta ” vösctij dö blö, qüi dal ” Santissimu Sacrament ” cun i parament biank, i mataj ch’i favu un burdal prüma da ‘nmönsèe la dutrigna.
I frustej pöi lu tögnevu ‘n ausaräla pörquè al seva mia qua i vuresciu: i caritugni i mandava ‘ntal previ pör la limosna, pör i caminant al chjamava al campèe, ma, pör qüi ch’i scbörlughjavu dint e foo, al pudeva fèe ma ‘na roba: döjmötti e pürteji a vughi scküröö cüntant qüsct e qul dö Sant ‘Agapitu.
Alura scì j ‘eru cuntentch!
Italiano
Il “Sacrista”
Quella di Maggiora era gente di chiesa, basta dire che ne hanno fatte su ben sei: Santo Spirito, Sant’Antonio, Santa Croce, San Rocco, la Madonna Addolorata e Muciano.
E non hanno risparmiato: le hanno elevate lunghe e larghe come “baragge”, devozione nel cuore e borsellino in mano per farsi perdonare i peccati che, forse erano ben tanti.
Lavoravano però con “olio di gomito” incominciando dal Sacrista che, con tutto quel casamento, non aveva tanto da esitare.
Incominciava al mattino di buonora a fare San Pietro con il chiavone: aprire la bussola, tirare il catenaccio e dire le orazioni che aveva già iniziato per strada. Subito ad accendere le luci sull’altare maggiore camminando pianino pianino per non disturbare il Signore , mettere giù la tovaglia che il giorno precedente era stata messa in bucato e poi in sacrestia a preparare la cotta spiegata, riempire di vino le ampolle, dare una passata al candeliere per farlo diventare più lucido.
Il tempo passava e le donne entravano sempre più numerose, si sentivano delle zoccole e delle litanie; per assicurarsi guardava fuori e, come sempre, la Carlotta nel primo banco guardava indietro per vedere chi entrava; la Maria, con la corona in una mano e il fazzoletto nell’altra, pregava e piangeva; l’Angiolina era in ginocchio davanti alla Madonna del rosario; la signora Fasola ingioiellata con il suo grande velo grigio, era seduta giù nel suo banco; Giuseppino e Giovanna bravi bambini sulle panchine, chiudevano la bocca per non ridere forte.
Il Sacrista suonava alla festa, tutti i giorni era la medesima storia, e pensare che a momenti si dimenticava di togliersi la giacca e mettere su la veste nera, giusto in tempo prima di vederlo entrare e dirgli: ” Buongiorno signor Arciprete “.
Non parliamone quando eravamo sotto le feste, il povero Sacrista doveva farsi in tre: fare la polvere dappertutto, appendere i drappi su i pilastri, pulire le candele dalla lanina e metterle ben diritte una vicina all’altra, tirare fuori i candelieri, le carteglorie e i vasi per gli altari delle cappelle, portare il messale di velluto rosso, preparare l’incenso dentro il turibolo e il baldacchino per la processione.
Tutti i giorni ce n’era per seguire tutti quei che venivano in chiesa: quelli della ” Compagnia di Santa Marta ” vestiti di blu, quelli del ” Santissimo Sacramento ” con i paramenti bianchi, i ragazzi che facevano baccano prima d’iniziare dottrina.
I forestieri poi lo tenevano in sospeso perché non sapeva quello che volevano: gli accattoni li mandava dal parroco per l’elemosina, per i viandanti chiamava la guardia campestre, ma, per quelli che guardavano dentro e fuori, poteva fare solo una cosa: smettere e portarli a vedere lo scurolo contando questo e quello di Sant’Agapito.
Allora sì erano contenti!
Minazzoli Fulvia
Paroli | Parole | Verb | Verbi |
---|---|---|---|
Früsctej | Forestieri | Sctèe dre | Seguire |
Caritùgni | Accattoni | Tachè sü | Appendere |
Pilasctru | Pilastro | Visèe | Avvisare |
Limosna | Elemosina | Pulii | Pulire |
Sckürö | Scurolo | Mandre | Mandare |
Väscta | Veste | Tegni | Tenere |
Giachè | Giacca | Duèi | Dovere |
Völùt | Velluto | Dii | Dire |
Mössal | Messale | Cüntèe | Contare |
Cartiglorii | Carteglorie | Pudèj | Potere |
Lanigna | Lanina | Döjmötti | Smettere |
Muciäj | Muciano | Pröghèe | Pregare |
Divusiùn | Devozione | Piangi | Piangere |
Bursìn | Borsellino | ‘Nginutesi | Inginocchiarsi |
Pöcai | Peccati | ‘Nzurnisi | Adornarsi |
Sungia | Olio di | Sötesi | Sedersi |
d’ gumbiu | gomito | Ciüpèe | Chiudere |
Söcrista | Sacrista | Ghignèe | Ridere |
Casament | Caseggiato | Sunajèe | Suonare |
Süttu | Subito | Döscmanghesi | Dimenticarsi |
Chjavùn | Chiavone | Vughi | Vedere |
Cainac | Catenaccio | Sbörlughjèe | Sbirciare |
Büsciula | Bussola | Söcurisi | Assicurarsi |
Urasiùgni | Orazioni | Döscpighèe | Spiegare |
Chjar | Luce | Bacilèe | Esitare |
Börbölìn | Pianino | Scprivèe | Risparmiare |
Tuaja | Tovaglia | Bütèe sü | Indossare |
Urzöj | Bottigliette | Tirèe fora | Togliere |
Incens | Incenso | ||
Turibulu | Turibolo | ||
Candlèe | Candelabro | ||
Lüsctru | Lucido | ||
Baldachìn | Baldacchino | ||
Pröscisciùn | Processione | ||
Litanii | Litanie | ||
Burdal | Baccano | ||
Sctoria | Storia | ||
Dutrigna | Dottrina | ||
Puuri | Polvere | ||
‘N ausaräla | In sospeso |
Scuola Serale di Disegno “Arch. Antonelli” di Maggiora, Testi tratti dal Libro “I mö rgord”